تبیان، دستیار زندگی
اگر وضو نداشته باشیم تماس بدنمان ( به جز مو و ناخن) با اسم خداوند متعال و بنابر احتیاط واجب 14 معصوم حرام است هر چند به زبانی دیگر مثلاً به زبان انگلیسی نوشته شده باشد مثل: God
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رساله هلویی

وضو

اشاره:

تعجب نکنید از عنوان. چون آن قدر کار را برای شما راحت کرده‌ایم که با خواندن چند پاراگرافِ شسته رُفته، تمام احکام مورد نیاز، در گوشه ذهن شما جای خواهد گرفت. قصد ما در این مجموعه‌، ارائه ی احکام به صورت خلاصه و به سبکی جدید است.

امیدواریم بخوانید و به آن عمل کنید، تا ببینید اسلام برای این بخش از زندگی که به نظر پیش پا افتاده است، احکامی وضع کرده و کسی که به آن احکام عمل کند ان شاء الله مأجور درگاه الهی خواهد بود.

قسمت هفدهم: ادامه احکام وضو

چند شرط کلی برای وضو:

زمان کافی: به اندازه کافی وقت برای وضو و نماز باشد. یعنی اگر دقایق آخرِ وقتِ نماز باشد و وضو گرفتن باعث شود که وقت نماز تمام شود، باید تیمّم کنیم تا وقت کمتری بگیرد.

قصد تقرب: باید با قصد قربت وضو بگیریم یعنی برای انجام فرمان خدا، نه برای ریا یا چیز دیگر.

ترتیب در اجزا: ترتیب را باید در شستن اعضای وضو رعایت کنیم.

توالی اجزا: بین کارهای وضو نباید زیاد فاصله انداخت یعنی باید کارهای وضو را پشت سر هم انجام داد. در اصطلاح این شرط را موالات می‌نامند که در برخی دیگر از عبادات مانند نماز هم شرط است.

انجام شخصی: کارهای وضو را در صورتی که بتوانیم باید خودمان انجام دهیم و نمی‌‏توان از کسی مثلاً در شستن دست و صورت کمک گرفت. به این معنا که فرد خود باید با دست خود مثلا صورت خود را بشوید نه این که دیگری صورتش را بشوید. بنابر این صرف ریختن آب به کف دست توسط دیگری اشکالی ندارد. اما لازم به ذکر است که این کار نیز مکروه بوده و بهتر است که از آن هم اجتناب شود.

کارهایی که باید برای آنها وضو گرفت:

1- تمام نمازهای واجب به جز نماز میّت

2- طواف واجب خانه خدا

3- برای انجام جزء فراموش شده نماز پس از اتمام آن. مثل سجده یا تشهد فراموش شده.

4- تماس بدن با خط قرآن و اسم خداوند و اسم انبیاء و 14 معصوم علیهم السلام

چه چیزهایی  وضو را باطل می‏کند؟

الف- خروج ادرار و مدفوع

ب- خارج شدن باد شکم

ج- خوابیدن، طوری که گوش نشنود و چشم هم نبیند. گاهی اوقات انسان چرت می‌زند اما هنوز صدای محیط را می‌شنود که لازم است بدانید این مقدار از چرت زدن موجب بطلان وضو نیست.

د- مستی؛ بیهوشی و دیوانگی . خلاصه تمام اموری که موجب از بین رفتن عقل باشد حال چه موقت و چه دایم، موجب بطلان وضو نیز هست.

و- هر عملی که موجب غسل باشد. مانند جنابت و روابط زناشویی و یا مس میت. بهتر است بدانید که تماس با میتی که بدن وی سرد شده و غسل میت هم داده نشده است موجب غسل مس میت است اما تماس با بدن میتی که تازه فوت شده و بدنش گرم است و یا میتی که وی را غسل داده‌اند اشکالی ندارد.

تماس بدن با قرآن:

اگر وضو نداشته باشیم تماس بدنمان (به جز مو) با خط قرآن حرام است. ولی دست زدن به ترجمه قرآن و یا به حواشی صفحه و جلد آن اشکالی ندارد.

تماس بدن با اسم خداوند و 14 معصوم:

اگر وضو نداشته باشیم تماس بدنمان ( به جز مو و ناخن) با اسم خداوند متعال و بنابر احتیاط واجب 14 معصوم حرام است هر چند به زبانی دیگر مثلاً به زبان انگلیسی نوشته شده باشد مثل: God

سوالات این قسمت:

1- کدام گزینه وضو را باطل نمی‏کند؟

الف) بیهوشی

ب) چرت زدن سبک که گوش می‏شنود.

ج) جنایت

د) ادرار کردن

2- برای کدام گزینه، واجب نیست وضو داشته باشیم؟

الف) دست زدن به اسم حضرت زهرا علیهاالسلام

ب) قرآن خواندن

ج) نماز میّت

د) ب و ج صحیح است

3- کدام گزینه صحیح نیست؟

الف) پشت سر هم انجام دادن کارهای وضو واجب است.

ب) نیّت وضو با نیّت نماز شباهت دارد.

ج) تماس بدن بدون وضو با اسم خداوند به زبان فارسی جایز است.

د) یکی از جاهایی که می‏توان به جای وضو تیمّم کرد تنگی وقت است.

گروه دین و اندیشه – حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.