• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 7228
  • يکشنبه 1392/10/15
  • تاريخ :

حکم کِل زدن در عروسی

کل زدن

ارگ چون از آلات موسیقی است و با این آلات، اگر موسیقی لهوی و مطرب که مناسب با مجالس لهو و لعب است، نواخته شود، حرام است.


سوال: کِل زدن در عروسی چه حکمی دارد؟

شرح پرسش

کِل زدن در عروسی چه حکمی دارد؟ حتی اگر در مراسم زنانه باشیم و صدای کل به گوش نامحرم نرسد چگونه است؟

نظر مراجع تقلید در این زمینه آن است که اگر مستلزم مفسده نبوده و نامحرم هم صدای آنها را نشنود به خودی خود  اشکال ندارد. برخی از فقها نیز معتقدند اگر نامحرم هم بشنود ولی موجب تحریک وی نباشد، باز هم اشکالی ندارد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

 

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

اگر مستلزم مفسده نبوده و نامحرم هم صدای آنها را نشنود فی نفسه اشکال ندارد و در غیر این صورت جایز نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

اگر بداند مرد اجنبی صدای او را می‌شنود حرام است صدای خود را نازک و زیبا کند به حدی که عادتاً موجب تهییج باشد.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

 چنانچه مفسده نداشته باشد اشکال ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):

چنانچه به گوش نامحرم نرسد فی نفسه مانعی ندارد.

 

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

در صورتی که موجب تحریک نامحرمان نباشد، اشکالی ندارد. 

سوال: حکم شرعی نواختن ارگ در مجالس عروسی و در آمد آن چیست؟

ارگ چون از آلات موسییقی است و با این آلات، اگر موسیقی لهوی و مطرب که مناسب با مجالس لهو و لعب است، نواخته شود، حرام است.

1. حضرت آیة الله خامنه ای (حفظه الله تعالی):

استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی و مطرب جایز نیست. (اجوبة الاستفتائات، ج 2، موسیقی و غنا، سۆال 48)

 

2. حضرت آیة الله سیستانی (حفظه الله تعالی):

غنا حرام است و منظور از آن سخن باطلی است که با آوازی خوانده می شود که مناسب مجالس لهو و لعب باشد.

موسیقی یعنی نواختن آلات مخصوص موزیک نیز اگر به نحوی باشد که مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است و غیر آن حرام نیست؛ و اجرت گرفتن بر نواختن موسیقی حرام نیز حرام است و ملک گیرنده نمی شود. (توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص: 216،مسأله 2039)

نظر سایر مراجع تقلید در این مسأله به همین صورت است.

سوال: اگر از موسیقی های ملایم در عروسی استفاده شود، رقصیدن زن برای زن در این حالت چه حکمی دارد؟

دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند؛ مثل این ‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است. در غیر این‌ صورت هم اگر به‌گونه‌‏اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏اى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست.

 

دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون و در مورد موسیقی هم توجه داشته باشید کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیده متدیّن، خواهد بود.

 

دفتر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

موسیقی مطلقاً حرام است و فقط رقصیدن زن برای شوهرش در صورتی که همراه با حرامی نباشد، جایز است.

 

پاسخ حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

اگر موجب تحریک شهوت یا ارتکاب گناه یا ترتب مفسده ای نباشد، بلامانع است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2

 

مطالب مرتبط:

ملاک تشخیص در غنا

فرق غنا با موسیقی

فلسفه حرمت غنا

 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
حکم رقص زن و مرد!

حکم رقص زن و مرد!

برخی از مردم هرچند به ظاهر مذهبی و اهل نماز و روزه و عبادت هایی مانند آنها به دلایل گوناگون به برخی گناهان مبتلا می شوند و خودشان را با وجود اینكه به گناه بودن آن كارها آگاه هستند توجیه می كنند
رقص زن در برابر زنان یا مردان محرم

رقص زن در برابر زنان یا مردان محرم

رقص زن در مجالس عروسی زنان در نزد آقایان محرم چه حکمی دارد؟
حکم رقص و ورزش  همراه با موزیک

حکم رقص و ورزش همراه با موزیک

تعریف رقص رقص حرکات موزونی است که به منظور لهو و لعب انجام می شود.[۱] و هم چنین برخی گفته اند: هر عملی که عرفاً بدان رقص بگویند. حرمت رقص در احادیث درباره « حرمت رقص» ممکن است به دو گونه احادیث استناد گردد: 1- دسته ای از آنها به صورت عام، م
UserName