• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 6981
  • پنج شنبه 1392/9/21
  • تاريخ :

حُنوط كردن میت یعنی چه؟

سنگ قبر شخصی

سئوال 1: اگر عمل حنوط میت فراموش گردد و به خاك سپرده شود، حكم آن چیست؟

جواب: اگر تازه دفن انجام گرفته و جنازه متعفن نشده كه نبش قبر، توهین به میت باشد، نبش قبر و انجام حنوط در قبر واجب است والا حنوط ساقط است. (ر.ک استفتائات استفتائات آیت الله تبریزی، ص67، س315).

سئوال 2: از نظر شرعی نبش قبر چه حكمی دارد؟

جواب: نبش قبر مۆمن حرام است مگر در مواقع خاصی نظیر آنكه اثبات حقّی متوقف بر نبش قبر باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، م641).

سئوال 3: حد و میزان و عمق قبر از نظر شرعی چه میزانی واجب است؟

جواب: واجب است میت را طوری در زمین دفن كنند، كه بوی او بیرون نیاید و درندگان هم نتوانند بدنش را بیرون آورند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، م613).

سئوال 4: آیا لازم است در قبر حتماً میت را رو به قبله گذاشت یا خیر؟

جواب: میت را باید در قبر به پهلوی راست طوری بخوابانند كه جلوی بدن او رو به قبله باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، م615).

سئوال 5: آیا دفن كردن شخص كافر در قبرستان مسلمانان جایز است؟ در صورت عكس مسأله چطور؟

جواب: دفن مسلمان، در قبرستان كفار و دفن كافر در قبرستان مسلمانان جایز نیست. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، م620).

سئوال 6: اگر در راه، دور از محل مسكونی، به میتی برخورد كردیم و نمی‌دانستیم كه آیا این میت مسلمان است یا نه، آیا می‌توانیم او را در قبرستان مسلمین دفن كنیم؟

جواب: اگر در بلاد اسلامی است، محكوم به احكام اسلام است و در قبرستان مسلمین دفن می‌شود. (ر.ک استفتائات امام خمینی (ره) ج1، ص87، س222).

سئوال 7: اگر میت مذكور در سئوال قبل را، در قبرستان مسلمانان دفن كردیم و بعد از مدتی فهمیدیم كه كافر است، آیا می‌شود او را از آنجا بیرون آورده و در جای دیگر دفن كنیم؟

جواب: اگر بعد از دفن معلوم شد كافر است، می‌توان او را بیرون آورد؛ بلكه در بعضی موارد لازم است. (ر.ک استفتائات امام خمینی (ره) ج1، ص88، س223).

سئوال 8: آیا بر كسی كه به هر طریقی خودكشی نموده است آیا كلیه مراحل غسل، كفن و نماز و غیره كه برای دیگر اموات انجام می‌شود باید برای او نیز انجام گیرد؟

جواب: بلی, تمام موارد غسل، كفن، دفن، نماز، واجب است و شركت در مجلس فاتحه او اشكال ندارد و طلب مغفرت برای او هم مستحب است. (ر.ك عروه الوثقی، ج1، ص249).

سئوال 9: جریدتین (چوب تر) برای چه در قبر گذاشته می‌شود؟ از چه زمانی و به گفته چه كسی مرسوم گردیده؟

جواب: طبق آنچه در روایات آمده است گذاشتن این دو چوب برای رفع عذاب از میت می‌باشد و حتی در روایتی از امام صادق ـ علیه السّلام ـ وارد شده كه فرمود این دو چوب مۆمن و كافر را نفع می‌رساند. در روایتی آمده است كه از زمان حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ چنین سنتی بوده است و تمام انبیاء ـ علیهم السّلام ـ این كار را انجام داده‌اند. به كتاب وسائل الشیعه جلد اول صفحه‌ی 737 مراجعه فرمایید. (ر.ك عروه الوثقی، ج1، ص133، چاپ دار الكتب الاسلامیه).

سئوال 10: اهداء اجزاء میت مۆمن به غیر (در صورت رضای اولیای وی) چگونه است؟

جواب: رضایت اولیاء میت مجوز اهداء‌ اجزاء نیست و جدا كردن آن اجزاء بدون مجوز شرعی موجب دیه است. (جامع المسائل آیت الله فاضل لنكرانی، ج1، ص8ـ607).

سئوال 11: برای میت چه سوره‌ای بخوانیم خوب است؟

جواب: هر سوره‌ای از قرآن خوانده شود ثواب دارد و نسبت به خواندن سوره‌ی حمد و توحید و تبارك، یس و قدر سفارش شده است. (ر.ك مفاتیح الجنان، ص939 الی 942).

سئوال 12: حُنوط كردن میت یعنی چه؟ آیا این عمل واجب است؟

جواب: بعد از غسل واجب است میت را حنوط كنند، یعنی به پیشانی و كف دست‌ها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او كافور بمالند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، م585).

سئوال 13: كسی كه برای حج احرام بسته است، اگر پیش از تمام كرن سعی بین صفا و مروه بمیرد، حنوط كردن او چه حكمی دارد؟

جواب: حنوط كردن او جایز نیست و همین طور اگر در احرام عمره پیش از آنكه موی خود را كوتاه كند بمیرد نباید او را حنوط كنند. (ر.ك توضیح المسائل امام خمینی (ره)، م588).

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم ـ بخش استفتائات

 

مطالب مرتبط:

مستحبات نماز میت

مستحبات نماز میت

نماز میت

 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
آیا بقاء بر تقلید میت اعلم جایز است؟

آیا بقاء بر تقلید میت اعلم جایز است؟

آیا انسان می‌تواند در نماز و روز مقلد دو مرجع باشد، به این معنی كه نمازش را در محل كار شكسته بخواند و روزه‌اش را به فتوای مرجع دیگر بگیرد؟
اجیر گرفتن برای نماز قضای میت

اجیر گرفتن برای نماز قضای میت

بعد از مرگ انسان می شود برای نماز و عبادت های دیگر او که در زندگی بجا نیاورده، دیگری را اجیر کنند یعنی به او مزد دهند که آنها را بجا آورد و اگر کسی بدون مزد هم آنها را انجام دهد، صحیح است ...
غسل و کفن و مستحبات دفن میت

غسل و کفن و مستحبات دفن میت

غسل و کفن و نماز و دفن مسلمان دوازده امامی ، بر هر مکلفی واجب است . و اگر بعضی انجام دهند، از دیگران ساقط می شود. و چنانچه هیچ کس انجام ندهد همه معصیت کرده اند و بنابر احتیاط واجب حکم مسلمانی هم که دوازده امامی نیست ،همین طور است .
UserName