• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 4606
  • پنج شنبه 1392/8/30
  • تاريخ :

پوشیدن لباس مشکی در محرم

مشکی

سوال: پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمه هدی- علیهم السلام- خصوصاً در محرّم چگونه است؟

آیة الله بهجت(ره):

مانعی ندارد بلکه راجع است.        

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله تبریزی(ره):

پوشیدن لباس سیاه در عزای ائمه (علیهم السلام) از تعظیم شعایر مذهب اهل البیت (علیهم السلام) است، و مستحب است و ثواب بر آن مترتب است.

پوشیدن لباس سیاه به عنوان اظهار حزن و اندوه بر مصیبت حضرت سید الشهداء (علیه السلام) و سایر معصومین (علیهم السلام) مستحب است.   

(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 20)

(استفتائات جدید، ص 453 س1993 )

 

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

پوشیدن لباس سیاه در عزای اهل البیت خصوصاً سید الشهدا (علیهم السلام) برای تعظیم شعائر و به عنوان اظهار تأثر مستحسن است.           

(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 21)

 

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

هیچ گونه کراهتی ندارد بلکه مصداق تعظیم شعائر است.       

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

به عنوان عزا و اظهار حزن در مصیبت اهل بیت (علیهم السلام) رجحان دارد. پوشیدن آن در عزای سیدالشهدا (سلام اله علیه) مطلوب است و چون عنوانش احترام آن بزرگوار مخصوصاً می توان گفت در حال حاضر از شعائر مذهبی است.      

(جامع الاحکام، ج 2، ص 130 س 1590)

(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج3، ص 21)

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

چون از مصادیق تعظیم شعائر است واجد رجحان شرعی می باشد و عملاً بزرگان چون مرحوم آیت الله بروجردی (ره) در روز عاشورا از لباس سیاه استفاده می کردند. 

(جامع المسائل، ج1، ص621 س 2170)

 

آیة الله گلپایگانی(ره):

سیاه پوشی در عزای سالار شهیدان (علیه السلام) سیره مستمرّه شیعه در طول تاریخ بوده و امری مجاز و مستحسن(پسندیده) است.

(مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 19)

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

با توجه به اینکه پوشیدن لباس مشکی در عزای اهل بیت (علیهم السلام) تعظیم شعائر الهی محسوب می شود اشکالی ندارد و مکروه نیست. 

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

مانعی ندارد بلکه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصیبت امام حسین (علیه السلام) و سائر ائمه معصومین (علیهم السلام) رجحان هم دارد.     

(هزار و یک مساله فقهی، ج2 ص 180 س 602)

بخش احکام اسلامی تبیان


مطالب مرتبط:

احکام عزاداری امام حسین علیه السلام

10 سوال درباره احکام عزاداری

از احکام عزاداری چه میدانید؟

 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
سیر تاریخى عزادارى امام حسین علیه السلام

سیر تاریخى عزادارى امام حسین علیه...

امام حسین علیه السلام عزاداری در زمان بنی عباس و مغول عزاداری در دوران اخیر نقش عزادارى حماسه کربلا، بزرگترین و دلخراش ترین واقعه تاریخ است که پس از 1400 سال هنوز هم زنده مانده و پس از چهارده قرن به یاد آن واقعه اشکها ر...
احكام عزادارى امام حسین علیه السلام

احكام عزادارى امام حسین علیه السلام

لام مقدمه: تمام اعمال و رفتار انسانها; چه فردى و چه اجتماعى، مشمول حكمى از احكام شرعى مى‏باشد و تمام موضوعاتى كه به گونه‏اى با رفتار آدمى ارتباط پیدا مى‏كند، در فقه اسلامى داراى قانون و مقرراتى است . عزادارى سالار شهی...
خطر این نوع عزاداری‎ها چیست؟

خطر این نوع عزاداری‎ها چیست؟

وقتی هدف عزاداری گم شد، به تبع آن محتوا نیز تغییر می‎كند و به تبع آن هم شكل عزاداری هم تغییر می‎كند. عزاداری چشم گیرتر اما بی محتواتر می‎شود. عَلَم‎ها و پرچم‎ها زیاد می شود، طبل‎ها و سنج‎ها زیاد می‎شود، شورها و بر سر و سینه زدن‎ها زیاد می‎شود، تیغ‎زدن‎ها
UserName
عضویت در خبرنامه