• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 6340
  • شنبه 1392/6/23
  • تاريخ :

خمس لباس و وسایل خارج شده از موونه

خمس

سوال: الف) لباس ها و وسایلی که بر اساس نیاز خریده و از آن استفاده کرده ایم، اگر پس از استفاده و قبل از سال خمسی از آن بی نیاز شدیم، آیا متعلّق خمس واقع می شود؟ ب) در صورتی که بعد از سال خمسی از آن بی نیاز شویم حکم چگونه است؟

امام خمینی(ره):

الف و ب) بنابر احتیاط واجب خمس دارد.

(تحریرالوسیله، ج1، ص 395 م 16)

 

آیة الله اراکی(ره):

الف و ب) بنابر احتیاط واجب خمس دارد.

(المسائل الواضحه، 1372، ج1، ص 309، م 1813)

(استفتائات، 1373، ص 63، س 5)

 

آیة الله بهجت(ره):

الف و ب) اگر یک سال خمسی کلاً از نیاز و معرضیت برای استفاده بیفتد، خمس دارد علی الاحوط.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله تبریزی(ره):

الف و ب) لباس ها و وسایل مزبور خمس ندارد و چه قبل از سال خمسی از آن بی نیاز شود یا بعد از سال خمسی، بلی اگر آن وسایل را به قیمت زیادتر از قیمت خرید بفروشد ما به التفاوت بین قیمت فروش و قیمت خرید ربح سال فروش حساب می شود و چنانچه در موونه سال فروش صرف نشد باید تخمیس شود. والله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

در هر دو فرض مذکور، خمس تعلق نمی گیرد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله خوئی(ره):

الف و ب) ظاهر، عدم وجوب خمس است و فرقی نمی کند بعد از گذشت یک سال از آن بی نیاز شود یا در بین سال.

(منهاج الصّالحین (العبادات)، 1410هـ ق، ج1، ص 322، م 1223)

 

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

الف) اگر در میان احتیاج از آن شیء بر طرف شد و شیء از چیزهایی باشد که معمولاً برای سال های بعد کنار گذاشته می شود مانند لباس تابستانی و زمستانی، بنابر ظاهر خمس آن واجب نیست ولی در غیر این اشیاء پرداخت خمس، بنابر احتیاط، واجب است.

ب) لازم نیست خمس آن را بدهد.

(منهاج الصالحین، 1426هـ ق، ج1، ص 397 و 398، م 1223)

(توضیح المسائل 1425 هـ ق، ص 342، م 1751)

 

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

الف) پس از بی نیازی از مال، باید یک سال بگذارد تا آن مال متعلق خمس شود.

ب) پس از گذشت یک سال از تاریخ بی نیازی آن مال متعلق خمس است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

الف) بلی بنابر احتیاط واجب خمس دارد.

ب) در این صورت خمس ندارد. والله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

الف) بلی باید خمس آن پرداخت شود.

ب) در فرض سوال خمس ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله گلپایگانی(ره):

الف) باید خمس آن را بدهد.

ب) خمس ندارد.

(توضیح المسائل، 1372، ص 303، م 1790)

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

الف) خمس ندارد.

ب) در این صورت نیز خمس ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

الف) در فرض سوال، متعلق خمس است.

ب) در فرض سوال متعلق خمس نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

الف و ب) ظاهر، عدم وجوب خمس است و فرقی نمی کند بعد از گذشت یک سال از آن بی نیاز شود یا در بین سال.

(منهاج الصالحین، 1386، ج 2، ص 354، م 1223)

(توضیح المسائل، 1379، ص 523، م 1798)

بخش احکام اسلامی تبیان

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
خمس مال چه كسي است

خمس مال چه كسي است

با نظر به اينكه خمس جاي‏گاه خاصي در اسلام دارد. در اين‏جا ضمن بيان اهميت آن، مالكيت آن را نيز بيان مي‏كنيم. خمس، بودجه‏اي است در دست پيامبر (صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) و امام (عليه‌السلام) تا در مصالح اسلامي مصرف كنند. نمي‏توان گفت خمس، مخصوص اداره كردن زندگي
فلسفه خمس (چرا بايد خمس بدهيم؟)

فلسفه خمس (چرا بايد خمس بدهيم؟)

به طور كلي مي‏توان گفت: پرداخت خمسِ اموال، دو نقش اساسي در زندگي مسلمان‏ها به ويژه شيعيان ايفا مي‏كند: 1 - مادي (توزيع ثروت بر اساس عدالت اجتماعي) 2 - معنوي ( تهذيب نفس)
احکام خمس

احکام خمس

به طور کلی خمس به پس اندازی تعلق می گیرد که یک سال در نزد شخص مانده و به مصرف نیازهای زندگی شخص نرسیده باشد. منظور از پس انداز پولی نیست که از مخارج زندگی زیاد آمده است، بلکه شامل آن چه از برنج و حبوبات و مایحتاج دیگری که اضافه آمده هم می شود. خمس این موا
UserName
عضویت در خبرنامه