• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1443
  • دوشنبه 1392/3/20
  • تاريخ :

استفاده از فیس بوک به منظور نشر معارف اسلامی

فیس بوک


به لحاظ شرعی استفاده از اینترنت به ویژه در جهت تبلیغ اسلام جایز است مگر اینکه مفسده ای در این کار باشد و یا این که خلاف قانون شمرده شود.


در این مقاله سه سوال شرعی را مطرح کرده و با توجه به نظرات مراجع عظام تقلید به آنها پاسخ خواهیم داد.

سوال: نظر مراجع درباره استفاده از طلا برای مردان را بیان کنید.

در احکام اسلامی، «طلا» برای مردان حرام است. استفاده از زیورآلات غیر طلا مانند «گردنبند» و «دستبند» نیز برای مردان شرایطی دارد.

 

انداختن زنجیر توسط مردان چه حکمى دارد؟

آیة الله خامنه ای(دام ظله):  

اگر زنجیر از طلا باشد و یا از چیزهایى باشد که استفاده از آنها مخصوص زنان است، انداختن آن براى مردان جایز نیست.

 

 

آیا مردان مجاز به استفاده از "گردنبند" و "دستبند" از جنس غیر از طلا هستند؟

یة الله مکارم شیرازی(دام ظله):  

چنانچه طلا نباشد و علامت و نشانه ای از گروه های منحرف محسوب نشود اشکالی ندارد.

 

 

آیا انداختن «گردنبند» و «دستبند» غیرطلا برای مردان مجاز است؟

آیة الله موسوی اردبیلی(دام ظله):

چنانچه طلا نباشد و علامت نشانه ای از گروه های منحرف محسوب نشود، اشکالی ندارد.

 

سوال: حکم رأی دادن، در کشورهایی غیر از جمهوری اسلامی چیست؟

شرکت در انتخابات دیگر کشورها اگر برخلاف مصالح مسلمانان بوده یا موجب تقویت دشمنان اسلام باشد، جایز نیست و در صورتی که مصلحت اسلام و مسلمانان را در پی داشته و موجب تقویت آنان شود، سزاوار است در انتخابات شرکت کرد و در غیر این دو صورت، رأی دادن مباح بوده و اختیار با مکلف است.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی):

رأى دادن به كاندیداهاى مجالس ملّى براى تصدّى امور اجتماعى و سیاسى مشروع، مانع ندارد و فرقى در این باره بین كاندیداى مسلمان و غیر مسلمان نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

در آنجا که موجب تقویت مسلمین و پیروان اهل بیت (علیهم السلام) است رای دادن کار خوبی است.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

در شرکت در انتخابات در این کشورها باید حفظ مصالح اسلامی ملاحظه شود.

 

حضرت آیة الله هادوی تهرانی(دام ظله):

اگر رأی شما كمک به توسعه اسلام یا اجرای احكام اسلامی یا انتخاب مسلمانان متعهد می كند، در انتخابات شركت كنید و اگر شركت شما موجب وهن اسلام یا سختی شرایط مسلمانان یا تقویت دشمنان اسلام شود، رأی دادنتان حرام است.

 

سوال: آیا استفاده از فیس بوک به منظور نشر معارف اسلامی جایز است؟

شرح سوال: امروزه فیس بوک و ... در نشر معارف اسلامی و انقلابی ما نقش فراوان دارد خصوصا در بیداری اسلامی. از طرفی هم این سایت ها در ایران فیلتر و به تعبیر دقیقتر استفاده از آن تخلف از قانون است. آیا مسلط بودن به زبان های خارجی و سوابق فعال انقلابی مثل عضویت بسیج و یا طلبه بودن می تواند مجوز استفاده باشد؟ (نظر به اینکه یکی از ابزارهای صدور انقلاب همین ابزار می تواند باشد.)

به لحاظ شرعی استفاده از اینترنت به ویژه در جهت تبلیغ اسلام جایز است مگر اینکه مفسده ای در این کار باشد و یا این که خلاف قانون شمرده شود.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی):

به‌طور کلی [استفاده از سایتهای اینترنتی] اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامی باشد، جایز نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

چنانچه خلاف مقررات باشد و مفسده ای داشته باشد جایز نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):

بطور کلی افرادی که از مسائل عقیدتی صحیح اطلاعات کافی دارند باید از همه ابزار موجود در رفع شبهات القاء شده در جامعه را تلاش بکنند که این از مصادیق امر به معروف ونهی از منکر است.

 

حضرت آیة الله هادوی تهرانی(مد ظله العالی):

استفاده مشروع از اینترنت به ویژه در جهت تبلیغ اسلام و مکتب اهل البیت (علیهم السلام) جایز است مگر این که خلاف قوانین باشد.

(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست انجام گرفته است)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت جهان نیوز

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
پوشش با جوراب نازک

پوشش با جوراب نازک

پوشیدن جوراب نازک در انظار عمومی چه حکمی دارد؟
حدّاطاعت زن از شوهردرامور جنسی

حدّاطاعت زن از شوهردرامور جنسی

سؤال: اگر مردی از همسرش نزدیکی های مکرر (چندین بار در شبانه روز) تقاضا کند، به طوری که کثرت این عمل موجب آسیب زن و اذیت او شود، آیا این زن می تواند شوهر را تمکین نکند(ازاواطاعت نکند) و یا برای تعدیل شهوت در غذای او دارو بریزد؟
ملاک اطاعت از همسر در دوران عقد

ملاک اطاعت از همسر در دوران عقد

در دوران عقد که دختر هنوز در خانه ی پدر است الف) در اموری مانند بیرون رفتن از منزل و... اجازه با کیست؟ (پدر یا شوهر) و در صورت نهی شوهر از این امور امر کدام یک از پدر و شوهر مطاع است (بایداطاعت شود)؟ ب) در صورت تمکین (اطاعت درامور جنسی)زن از شوهر چطور؟
UserName