• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1868
  • يکشنبه 1392/3/19
  • تاريخ :

آیا خلاف قانون کشور عمل کردن مشکل شرعی دارد؟

مترو


به طور کلی مجرد دانستن اینکه زن این طلا و جواهر را در حرام مصرف می کند، موجب حرمت و فساد بیع نیست، مگر اینکه فروش به قصد مصرف در حرام باشد و چنانچه فروش با قصد مذکور نباشد بیع جایز و صحیح است.


در این مقاله دو سوال شرعی را مطرح نموده و پاسخ مراجع عظام تقلید را در هر مورد تقدیم شما عزیزان می کنیم:

سوال: آیا طلا فروش، می تواند طلا و جواهر آلات را به زنانی بفروشد که می داند اکثرشان آن را در مقابل نامحرم می پوشند؟

به طور کلی مجرد دانستن اینکه زن این طلا و جواهر را در حرام مصرف می کند، موجب حرمت و فساد بیع نیست، مگر اینکه فروش به قصد مصرف در حرام باشد و چنانچه فروش با قصد مذکور نباشد بیع جایز و صحیح است.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

در فرض مرقوم اگر فروش به قصد منفعت حلال بوده، فروش اشکال ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

فروش طلا به این خانم ها حرام نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در فرض سۆال، اشکالی ندارد.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

مجرد دانستن اینکه زن این آلات را در حرام مصرف می کند، موجب حرمت و فساد بیع نیست، مگر اینکه فروش به قصد مصرف در حرام باشد و چنانچه فروش با قصد مذکور نباشد بیع جایز و صحیح است.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

فروش طلا به افراد مذکور در سۆال بلامانع است.

 

حضرت آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):

فروش طلا به چنین زنانی جایز است و عمل آن ها به معامله شما ربطی ندارد.

 

سوال: آیا خلاف قانون کشور عمل کردن مشکل شرعی دارد؟ (مثلاً خرید کردن در مترو که فروش در آنجا از لحاظ قانونی ممنوع است). آیا این بیع باطل است؟

تخلف از قوانین و مقررات نظام اسلامی جائز نیست اما در فرض مثال، چنانچه شرایط معامله رعایت گردد معامله باطل نیست (یعنی فروشنده مالک پول شده و خریدار هم صاحب آن جنس می‌شود)، اما کسی که اقدام به این عمل می‌کند، مرتکب گناه شده است.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

تخلف از قوانین و مقررات نظام اسلامى جایز نیست.

 

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در فرض سۆال چنانچه شرایط معامله رعایت گردد معامله باطل نیست، اما به دلیل تخلف از قانون حکومت اسلامی مرتکب گناه شده است.

 

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

در فرض سۆال بیع باطل نیست. ولی متابعت از قوانین و مقررات مربوطه اگر بر خلاف شرع مقدس نباشد لازم است.

 

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

تخلف از مقررات نظام اسلامی جائز نیست.

 

حضرت آیة الله هادوی تهرانی(مد ظله العالی):

رعایت قانون لازم است. اما در مثال مزبور بیع صحیح است یعنی فروشنده مالک پول شده و خریدار هم صاحب آن جنس می شود، هر چند باید از این کار اجتناب شود. 

 

(توجه:  استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست انجام گرفته است)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اسلام کوئیست

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
لزوم پوشاندن زینت از نامحرم

لزوم پوشاندن زینت از نامحرم

پوشش انگشتر طلا یا النگوی طلا توسط بانوان در صورتی که در معرض دید نامحرم باشد چگونه است؟
حکم حضور مردان در محفل زنانه!!

حکم حضور مردان در محفل زنانه!!

حکم حضور مردان در محفل زنانه، با حفظ حجاب و مصون بودن از معرضيت فساد مانعي ندارد
حدّ پوشش در مقابل پسربچه نامحرم

حدّ پوشش در مقابل پسربچه نامحرم

حکم پوشش بدن و موی زن در مقابل افراد ممیّز نامحرم چیست؟
UserName