• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1325
  • يکشنبه 1391/8/14
  • تاريخ :

ملاک در صدق و راستی غیبت

غیبت

سوال: الف) آیا صحبت کردن درباره خصوصیت منفی یک شخص نزد دیگری، در صورتی که شنونده او را ندیده است، غیبت محسوب می شود؟ ب) منظور از شناختن چیست؟ این «که اگر شنونده شخص را نشناسد غیبت محسوب نمی شود» دیدن چهره اوست یا خیر؟

آیة الله بهجت(ره):

شناخت معنای عرفی دارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله تبریزی(ره):

دیدن شرط حرمت غیبت نیست. آنچه شرط است تعیین غیبت شونده است به طوری که مهم نباشد. والله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

الف) اگر نمی شناسد، غیبت محسوب نمی شود.

ب) موکول به نظر عرف است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

الف- اگر نشناسد غیبت نیست.

ب- یعنی تعیین شخص و شناخت او به هر عنوان.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

الف- بلی غیبت و حرام است ولی برای شنونده اگر او را نمی شناسد گناهی نیست.

ب- شناختن به این است که شنونده بفهمد که عیب زید بن عمرو را می گوید به طوری که اگر او را ببیند بشناسد و بعید نیست اگر عیب کسی را که عنوان معروفی دارد مثلاً وزیر یا رئیس است ولی اگر شخص او را ببیند نشناسد نیز غیبت باشد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

اگر تطبیق نکند مانعی ندارد ولی اگر تطبیق نماید غیبت محسوب می شود، ولو او را ندیده باشد.

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

منظور از شناختن تنها دیدن چهره نیست بلکه آگاهی از وضع اوست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

الف) اگر او را بشناسد غیبت به حساب می آید.

ب) دیدن چهره یکی از مصادیق شناخت است، از راه های دیگری نیز مانند اوصاف طرف از مسئولیت او نیز راه شناخت حاصل می شود.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

تکلیف مستمع غیبت

سوال: برای بری الذمه شدن از غیبت شنیده شده از افرادی که امکان حلالیت طلبیدن از آنها (به علت وجود مفسده یا...) نیست، چه باید کرد؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

حلالیت طلبیدن لازم نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

استغفار کفایت می کند.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

بخش احکام اسلامی تبیان

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
غیبت و راههای درمان آن

غیبت و راههای درمان آن

معنای غیبت اشكال مختلف غیبت حرمت غیبت اجماعی است عذاب برای غیبت كننده غیبت حق الناسی است كه ... آسیب های اجتماعی غیبت راه درمان غیبت گوش دادن به غیبت نیز حرام است كلامی از شهید ثانی نوزدهمین حدیث از چهل حدیث حضرت امام خمینی(...
غیبت ، منحصر به زبان نیست !

غیبت ، منحصر به زبان نیست !

غیبت ، پرتاب کردن سنگى در تاریکى است ، آنجا که خداوند ، وعده بازگشت حتمى آن سنگ را به سمت غیبت کننده داده است . به عبارتی می توان گفت که ؛ وکیل مدافع شخص غیبت شده، خداوند است و آن که به راحتى غیبت مى کند ، حضور در محکمه الهى و وعده عذاب را باور نکرده است
حالا غيبت مي کنيم بعدشم توبه

حالا غيبت مي کنيم بعدشم توبه

غيبت مانند بسيارى از صفات ذميمه تدريجا به صورت يک بيمارى روانى در مى آيد، به گونه اى که غيبت کننده از کار خود لذت مى برد، و از اين که پيوسته آبروى اين و آن را بريزد احساس رضا و خشنودى مى کند و اين يکى از مراحل بسيار خطرناک اخلاقى است. اينجا است که غيبت کن
UserName
عضویت در خبرنامه