• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 765
  • چهارشنبه 1392/3/8
  • تاريخ :

حکم تعویض وجوهات شرعیه امانتی با پول دیگر

زکاة

سوال: پولی به کسی داده می شود تا بابت خمس به مرجع تقلید برساند، آیا آن شخص می تواند پول را برای خود برداشته و از پول خود به جای آن بگذارد؟

آیة الله بهجت(ره):

بله می تواند.

(استفتائات، 1386، ج3، ص127 ، با استفاده از س 3803)

 

آیة الله تبریزی(ره):

اگر شخصی که از وجوه شرعیه نزد اوست مجاز یا وکیل از طرف حاکم شرع باشد، اجازه داده می شود معادل آن را به جای آن بگذارد ولی اگر از مالک وجوه را وصول کرده و هنوز به حاکم شرع یا وکیل او ایصال ننموده، باید از مالک جهت تصرف اجازه بگیرد.

(استفتائات جدید 1383 دوم، ج1، ص 177، س858)

 

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

اگر صاحب مال راضی باشد، اشکال ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله خوئی(ره):

اختلاط خمس با غیر آن در صورت مأذون بودن از جانب صاحب آن اشکال ندارد.

(استفتائات، 1381، ص 184، س 592)

 

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

جائز نیست مگر اینکه رضایت صاحب وجه را به تبدیل احراز کرده باشد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

جایز نیست چون امانت است بلی اگر دهنده خمس اجازه داده باشد اشکال ندارد. والله العالم.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

اگر به عنوان امانت به او داده نمی تواند، بلکه باید عین آن پول را بپردازد. مگر اینکه بداند صاحب پول به این امر راضی است.

(جامع المسائل، ج1، ص 222 ، س 898)

 

آیة الله گلپایگانی(ره):

باید عین آن را بپردازد.

(مجمع المسائل، 1369، ج1، ص 404، س 402)

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

بدون اجازه این کار را نکند، مگر اینکه صاحب پول به او اجازه تبدیل داده باشد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

 

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

در صورتی که از مرجع تقلید وکالت دارد و به مصلحت باشد تغییر آن اشکال ندارد. و اگر وکالت نداشته است با مرجع در میان بگذارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

بخش احکام اسلامی تبیان
 
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
مسئله تورم در پرداخت قرض

مسئله تورم در پرداخت قرض

بانک ها وام هایی به عنوان مضاربه و شرکت و امثال ذلک در اختیار افراد قرار می دهند، و مقداری سود دریافت می دارند، و در مقابل تأخیر در پرداخت اقساط، دیرکرد می گیرند؛ بفرمایید این گونه وام ها شرعاً چه صورتی دارد؟
گرفتن وام با درصد اضافه و جریمه تاخیر

گرفتن وام با درصد اضافه و جریمه تاخیر

گرفتن وام بانکی¬ای که بازپرداخت آن به شکل اقساط با چند درصد اضافه باشد و در صورت تأخیر در پرداخت اقساط، مبلغی به عنوان جریمه از وام گیرنده دریافت شود؛ چه حکمی دارد؟
UserName
عضویت در خبرنامه