• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 3456
  • دوشنبه 1391/3/8
  • تاريخ :

خواندن صیغه عقود شرعی بانک در معاملات

قرارداد-کار

سوال: آیا در معاملات و قراردادهای شرعی بانک (رهن، اجاره، مضاریه و ...) خواندن صیغه لازم است؟

امام خمینی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی (فروشنده جنس را به قصد تملک مشتری در مقابل گرفتن پول یا چیز دیگر به وی تسلیم نماید و مشتری هم مالک شدن را در برابر پرداخت پول یا چیز دیگر، قصد نماید) هم صحیح است.

با استفاده از تحریر الوسیله، 1380 هـ ش، ج 1، ص506، م 6 (بیع)- ص 561، م 3(صلح)، ص 570، م 1(اجاره)- ص591، (متن عاریه)- ص596 (متن ردیعه) ـ ص608 تا 611 ، (متن مضاربه)- م 12، ص 623، م 3 (شرکت)- ص 635 (متن مزارعه)- ص 642 (متن مساقات)- ص 652، م 3 (قرض)، ج 2، ص 3 (متن رهن)- ص 39 (متن وکالت)- ص 56 (متن هبه)

 

آیة الله اراکی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

المسائل الواضحه، 1373، ج 2، ص 15، م 2123 و 2124 (معاملات) و ص 25، م 2168 (شرکت) ص 34، م 2204 (اجاره) ص 43، م 2243 (مزارعه)، ص 47، م 2254 (مساقات)، ص 53، م 2371 (وکالت)

 

آیة الله بهجت(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از توضیح مسائل، 1384 هـ ش، ص 326 م 1669 (خرید و فروش)- ص 331 م 1680 (شرکت)- ص 338 م 1714(صلح) – 340، م 1721 (اجاره)، ص 351، م 1766 (مزارعه)- ص 355، م 1778 (مساقات)- ص 360، م 1796 (وکالت)- ص 363 ، م 1814(قرضی)- ص 365، م 1822 (رهن)- ص 368 (متن ودیعه)- ص 373، م 1861 (عاریه)

 

آیة الله تبریزی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از المسائل المنتخبه، 1382 ، ص 231، م 663 (بیع)- ص 243، م 715 (شرکت)- ص 246، م 733(صلح)- ص 249، م 1748 (اجاره)- ص 261، م 800 (مزارعه)- ص 263، م 1(مضاربه)- ص 265، م 816 (مساقات)- ص 269، م 833 (وکالت)- ص271، م 848 (ة ض)- ص 276، م 876 (رهن)- ص 279، م 895 (کفالت)- ص 280 م 899 (ودیعه)- ص 283، م 917(عاریه)- ص 286 (متن هبه)

 

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

همین که معامله بین دو طرف بر وجه شرعی واقع شود محکوم به صحت است و عدم انشای صیغه ضرری به صحت آن نمی زند و بین معامله عقدی و معاطاتی تفاوتی نیست.

اجویة الاستفتائات، 1381، ص 329، س 1470 و 1471

 

آیة الله خویی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از توضیح المسائل، 1432 هـ ق، ص 361 ، م 2106 (خرید و فروش)- ص 372 ، م 2150 (شرکت)- ص 377، م 2171 (صلح)- ص 380، م 2185 و 2186 (اجاره)- ص 391، م 2237 (مزارعه)- ص 395، م 2248 (مساقات)- ص 399، م 2265 (وکالت)- ص 402، م 2281 (قرض)- ص 408 م 2310 (رهن)- ص  411، م 2319 (ضامن شدن)- ص 414، م 2332(کفالت)- ص 416، م 2336 (ودیعه)

 

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از المسائل المنتخبه، ج11، ص323، م 722(شرکت)- ص 325، م 737 (صلح)- ص 339، م 813(مضاربه)- ص 350، م 838 (وکالت)- ص 353، م 853(قرض)- ص 357، م 869 (حواله)- ص 359، م 880 (رهن)- ص 363، م 899 (کفالت)- ص 3639، م 921 (عاریه)- ص 372، م 936(هبه)

 

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از توضیح المسائل، 1383، ج2، ص 92، م 2106 (خرید و فروش)- ص 107، م 2150 (شرکت)- ص 114، م 2170 (صلح)- ص 119 م 2185 (اجاره)- ص 139، م 2237(مزارعه)- ص 145، م 2248، (مساقات)- ص 151، م 2265 (وکالت)- ص 151، م 2281(قرض)- ص 166، م 2310 (رهن)- ص 169، م 2319(ضامن شدن)- ص 171، م 2332 (کفالت)- ص 177، م 2336(ودیعه) – ص 183، م 2354(عاریه)

 

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است. (فقط در مزارعه و مساقات معاطاتی بعد از تعیین گفتگوهای قبلی)

با استفاده از هدایةالعباد، 1413هـ ق، ج1، ص 304، م 1734، و ص 306، م 1743 (خرید و فروش)- ص 359، م 2019 و 2020 (اجاره) و ج2، ص 15 (متن عاریه) و (ودیعه)- ص 37 (متن مضاربه)- م 78، ص 54، م 3 (شرکت)- ص 69 (متن مزارعه)- ص 79 (متن مساقات)- ص 94، م 3 (قرض) ص 103(متن رهن)- ص 149 (متن وکالت).

 

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از الاحکام الواضحه، 1422 هـ ق، ص 318، م 1317 (خرید و فروش)- ص 328 ، م 1370(شرکت)- ص 331، م 389 (صلح)- ص 333، م 1404(اجاره)- ص 341، م 1453(مزارعه)- ص 344، م 464 (مساقات)- ص 347 (متن مضاربه)- ص 349، م 1487(وکالت)- ص 351، م 1504 (قرض)- ص 356، م 1534 (رهن)- ص 359، م 559 (کفالت)- ص 360، م 1565(ودیعه)- ص 363، م 1583(عاریه)- ص 365، متن (هبه)

 

آیة الله گلپایگانی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است. (فقط در مزارعه و مساقات معاطاتی بعد از تعیین گفتگوهای قبلی)

با استفاده از هدایةالعباد 1417هـ ق، ج 1، ص 414، م 2020 و 2019 (اجاره)- ج 2، ص 7، م 19 (عاریه )- ص 12، م 36(ودیعه)- ص 24، م 78 (مضاربه)- ص 40، م 120 (شرکت)- ص 51، م 154(مزارعه)- ص 57، م 173 (مساقات)- ص 71، م 210 (قرض)- ص 76، م 226 (رهن) – ص 114، م 367(وکالت) – ص 132، م 30 (هبه)

 

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است. (فقط در مزارعه و مساقات معاطاتی بعد از تعیین گفتگوهای قبلی)

با استفاده از توضیح المسائل، 1381هـ ش، ص 334، م 1789 و ص 336، م 1802 (خرید و فروش)- ص 341، م 1825 (شرکت)- ص 347، م 1842 (صلح)- ص 349، م 1853 و 1852(اجاره)- ص 357، م 1887 (مزارعه)- ص 361، م 1899 (مساقات)- ص 367، م 1917 (وکالت)- ص 374 ، م 1939 (قرض)، ص 379، م 1965 (رهن)- ص 381، م 1976 (ضامن شدن)، ص 383 م 1986 (کفالت)- ص 384، م 1992 (امانت)- ص 390، م 2010 (عاریه)-

 

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

خواندن صیغه معتبر نیست و باقصد انشاء کافیست معامله محقّق شود.

توضیح المسائل، 1379، ص 414، م 2092 (خرید و فروش)- ص 425، م 2136(شرکت)- ص 432، م 2171(اجاره)- ص 442، م 2223 (مزارعه)، ص 445، م 2234 (مسافات)- ص 448،م 2251 (وکالت)، ص 451، م 2267 (قرض)- ص 456، م 2297(رهن)- ص 461، م 2323 (ودیعه)- ص 464، م 2341(عاریه)- ص 429، م 2157 (صلح)- ص 458، م 2306 (ضامن شدن) ص 460، م 2319 (کفالت)

 

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

اگر معامله به صورت معاطاتی (بدون لفظ و با تصور تملیک دیگری) انجام شود مانند معامله عقدی معتبر است.

منهاج الصالحین، چاپ سوم، ج 3، ص 21، م 53 و 52 (شروط عقد)- ص 94، م 371 (اجاره)- ص 122، الاول (مزارعه)- ص 130، الاول (مساقات)- ش 145، الاول (مضاربه)- ص 195، م 787 (قرض)- ص 203، متن رهن، ص 209، م 848 (الضمان)- ص 213، م 877 (حواله)- ص 218، م 894 (کفالت)- ص 223، م 913(صلح)- ص 230، متن وکالت- ص 234(متن هبه)

 

بخش احکام اسلامی تبیان

 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
بانکداري اسلامي

بانکداري اسلامي

بانکداری بدون ربا، موسوم به بانکداری اسلامی را می‌توان ارائه دهنده‌ی خدمات مالی منطبق با احکام فقهی معاملات، که شاخه‌ای از احکام شریعت اسلامی است، دانست. هفته گذشته که هفته بانکداری اسلامی نامیده شده بود روشنگر اهمیت این بخش عظیم اقتصاد در کشور است. در مق
بانکداری اسلام پسند

بانکداری اسلام پسند

روز دهم شهریور ماه هر سال در کشور ما برای گرامیداشت یکی از دغدغه های نوین جوامع اسلامی به.....
آیا بانکداری ما اسلامی است؟

آیا بانکداری ما اسلامی است؟

امروزه گرایش به بانکداری اسلامی و اصول آن نه تنها در کشورهای اسلامی و در بین مسلمانان بلکه در سایر نقاط جهان و سایر ادیان ، افزایش یافته است و همین امر عرصه رقابت بین بانکهای اسلامی و بانکهای تجاری را مضاعف نموده است.
UserName