• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 4179
  • دوشنبه 1391/3/1
  • تاريخ :

حکم انعقاد نطفه زن و مرد اجنبی

نطفه


امام زمان علیه السلام

«و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستی که آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم.


سوال: زنی از شوهر خود بچه دار نمی شود، آیا جایز است نطفه مرد دیگر غیر از شوهر به وسیله دستگاه در رحم او قرار داده شود و بدینوسله حامله گردد و اگر جایز است، آیا تمام احکام مادری و فرزندی مانند محرمیت و ارث و... جاری می گردد؟

حضرت آیة الله خامنه ای(مدظله):

عمل مذکور اگر مستلزم ارتکاب مقدمات حرام از قبیل لمس و نظر حرام نباشد و مامون و مصون از هر گونه مفسده ای باشد فی نفسه منعی ندارد ولی در عین حال بهتر است از بچه دار شدن از این طریق تا ممکن است خودداری نماید.

 

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

جایز نیست ولی اگر انجام دادند، حکم مادر و فرزندی بر آنها مترتب می شود.

 

حضرت آیة الله بهجت(ره):

این عمل فی نفسه مانع ندارد ولی باید از لمس و نظر حرام اجتناب شود و فرزند ملحق به مرد و زن صاحب نطفه است و احتیاط نسبت به صاحب رحم مراعات شود.

 

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی(مدظله):

 اگر مقصود انعقاد نطفه مرد اجنبی و زن اجنبیه است جایز نیست و اگر مقصود این است که نطفه زن و نطفه شوهرش پس از انعقاد به رحم زن دیگر منتقل نماید در صورتی که انجام این عمل مستلزم فعل حرامی نباشد حکم به جواز خصوصا در صورتی که زن مادر استعداد نگهداری جنین را نداشته باشد بعید نیست.

 

حضرت آیة الله مکارم شیرازی(مدظله):

جایز نیست.

 

حضرت آیة الله تبریزی(ره):

جایز نیست نطفه مرد اجنبی در رحم زن اجنبیه قرار گیرد ولی اگر این کار شد این زنی که نطفه غیر در رحم او واقع شده است مادر بچه است ولکن شوهر او پدر این بچه نیست و این بچه از این  ارث نمی برد و پدر این بچه، صاحب نطفه است.

 

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
حکم جراحی برای جلوگیری از بارداری

حکم جراحی برای جلوگیری از بارداری

برای جلوگیری از بارداری اعمال جراجی انجام می شود، چه در مرد و زن، آیا اگر اعمال جراحی موجب عقیم شدن زن و مرد شود جایز نیست؟
UserName
عضویت در خبرنامه