• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 4698
  • چهارشنبه 1390/9/23
  • تاريخ :

به کارگیری آلات لهو ولعب در مجالس ائمه معصومین(ع)

لعب


امام زمان علیه السلام

«واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم.


سوال: ضرب و دف، و دایره زدن در مجالس ائمه معصومین(علیهم السلام) چه صورت دارد؟ در برخی جلسات خصوصا زنانه گروه هایی با گرفتن مبالغ سنگین بوسیله این آلات اجرای برنامه می کنند و در برابر اعتراضات به سخن معصومین (علیهم السلام) که فرمودند: در شادی ما شاد و درعزای ما عزادار باشید استناد می کنند آیا این گونه حرکات موجب رضایت اهلبیت(علیهم السلام) و در راستای این حدیث شریف و مشروع می باشد؟ و دعوت از این گروه ها و افراد و پول دادن به آنها چه صورت دارد؟                                                                                                               

 حضرت آیة الله بهجت:

برپایی آن مجالس و پول دادن به آنها حرام است.

 

حضرت آیة الله تبریزی:

استعمال آلات لهو مجالس معصومین (ع) جایز نیست و نیز حضور در مجالسی که این برنامه ها در آن اجرا می شود جایز نیست و گرفتن پول برای امرمزبور جایز نیست مجالس معصومین(ع) باید طوری باشد که مردم را به فضایل و سفارش های معصومین (ع) آشنا نماید و آنها را به یاد خداوند متعال بیندازد.

 

حضرت آیة الله صافی گلپایگانی:

هیچ یک جایز نیست و درمجالس مربوط به اهلبیت (ع) توهین به مقامات آن بزرگواران نیز می باشد و در ایام شادی آن بزرگواران این گونه حرکات موجب غضب آنهاست وبا انجام معاصی نمی توان در این مراسم ابراز شادی کرد و دعوت از مجریان این گونه برنامه ها وپول دادن در مقابل آن جایز نیست و اگر اشخاص از این مجریان دعوت کنند و یا به آنها پول بدهند و یا در مجالیس آنها شرکت کنند موجب رواج منکرات شده اند و قلب مبارک امام زمان ارواحنا فداه را نگران می سازند.

 

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی:

بطورکلی هر امری که هتک  و بی احترامی به ائمه اطهار(ع) تلقی شود جایز نیست، و ظاهرا مجموع این اعمال عرفا هتک محسوب می شود.

 

حضرت آیة الله سیستانی:

اگر زدن به نحو لهوی باشد که غالبا هتک چنین است حرام است و در غیر این صورت هم مناسب اهلبیت (ع) نیست و اگر هتک شمره شودحرام است و آن حدیث شامل اظهار شادی به کیفیت محرم نیست.

استفتائات

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
 حکم فقهی  رواج موسیقی

حکم فقهی رواج موسیقی

نظر فقها در رابطه با رواج موسیقی چیست؟
مدایح اهل بیت (سلام الله علیهم)

مدایح اهل بیت (سلام الله علیهم)

برخی از ذاکرین در مدایح اهل بیت علیهم السلام تعبیراتی مانند(مست مستم من، هر چه باداباد، علی پرستم من...)را بکار می برند که به نظر می رسد با شان اهلبیت(ع) منافات دارد. آیا به کار بردن این گونه الفاظ چه صورت دارد؟
فرق غنا با موسیقی

فرق غنا با موسیقی

با توجه به ترویج موسیقی از طرف بعضی مراکز فرهنگی، برخی می گویند: غنا حرام است و موسیقی اشکال ندارد، لطفا فرق بین غنا و موسیقی را بیان فرمائید و برخی می گویند: موسیقی اصیل و سنتی اشکال ندارد لطفا نظرتان را بفرمایید.
UserName