• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2534
  • چهارشنبه 1390/8/25
  • تاريخ :

مدایح اهل بیت (سلام الله علیهم)

عزاداری


امام زمان علیه السلام

«واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله  علیهم »

در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستیکه آنها حجت من برشما و من حجت خداوند بر آنها هستم.


سوال: برخی از ذاکرین در مدایح اهل بیت علیهم السلام تعبیراتی مانند(مست مستم من، هر چه باداباد، علی پرستم من، همچون زهرا مادرت، از همه خوشگلتری، یا اباصالح بیا) را بکار می برند که به نظر می رسد با شان اهلبیت(ع) منافات دارد. آیا به کار بردن این گونه الفاظ چه صورت دارد؟

حضرت آیةالله خامنه ای:

معلوم نیست ظاهر این الفاظ مرادشان باشد و در صورت الفاظ خوب و اشعار بهتر فراوان است آنها را بخوانند.

 

حضرت آیةالله فاضل لنکرانی:

نباید مسائلی که خلاف شان ائمه اطهار است و موجب هتک حرمت آنها می شود بیان شود.

 

حضرت آیةالله تبریزی:

بکار بردن تعبیراتی که د ربین مردم سبک محسوب می شود در مورد ائمه معصومین علیهم السلام اشکال دارد.

 

حضرت آیةالله صافی گلپایگانی:

باید در مدایح اهل بیت علیهم السلام از بهترین و رسانرین مدایح  که مشتمل بر مضامین صحیح و اقتباس از آیات و احادیث و نکات شعری ادیبانه و دور از غلو است استفاده شود.

 

حضرت آیةالله بهجت:

البته با الفاظی که در شان آن بزرگواران نیست نباید مدح کنند و الفاظ مناسبتر فراوان است.

 

حضرت آیةالله مکارم شیرازی:

این گونه تعبیرات مناسب نیست.

استفتائات

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
حکم موسیقی و سرودهای تلویزیون

حکم موسیقی و سرودهای تلویزیون

موسیقی و سرودهایی که از رادیو و تلویزیون پخش می شود چه حکمی دارد؟
ملاک حرام بودن موسیقی

ملاک حرام بودن موسیقی

طرب حالتی است که در اثر احساسات شدید به انسان دست می دهد و موجب بروز حرکات و رفتار خاصّی در او می شود که در حالت معمولی از آن پرهیز می کند؛ یعنی آن رفتارها را برای خود سزاوار نمی داند و آنها را برخلاف شأن و وقار خود می داند.
منحرفان از خط امامت

منحرفان از خط امامت

"واقفيه"، كساني بودند كه بعد از شهادت موسي بن جعفر (عليهما‌السلام) به خاطر يك سلسله انگيزه‌هاي نفساني و دنيوي منكر شهادت آن حضرت شدند و در نتيجه، تن به امامت پيشواي هشتم (عليه‌السلام) ندادند. ايشان در پليدي و خباثت و انحراف از خط امامت كمتر از "غلات" نبود
UserName
عضویت در خبرنامه