تبیان، دستیار زندگی
در صورتی که مهریه به ذمه شوهر بوده و زن آن را بخشیده است، حتی اگر از لحاظ قانونی قدرت بر مطالبه داشته باشد، از لحاظ شرعی حق مطالبه نخواهد داشت. البته برخی از فقها (آیة الله مکارم شیرازی دام ظله) معتقدند که اگر بخشش مهریه با این پیش فرض بوده که زوجیت آنان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهرالسنه چقدر است؟

مهریه


در صورتی که مهریه به ذمه شوهر بوده و زن آن را بخشیده است، حتی اگر از لحاظ قانونی قدرت بر مطالبه داشته باشد، از لحاظ شرعی حق مطالبه نخواهد داشت. البته برخی از فقها (آیة الله مکارم شیرازی دام ظله) معتقدند که اگر بخشش مهریه با این پیش فرض بوده که زوجیت آنان ادامه دار خواهد بود، اما بعدها مرد بخواهد همسرش را طلاق دهد، زن می‌تواند مهریه‌اش را باز پس بگیرد.


در این مقاله به دو سوال در مورد مهریه پاسخ خواهیم گفت:

سوال: مهرالسنه چقدر است؟ آیا قرار دادن مهریه بیش از این مقدار (مهر السنة) مکروه است، یا فقط مستحب ترک شده است؟

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

1ـ مهرالسنه پانصد درهم است و هر درهم دوازده و شش دهم( 6/12) نخود نقره است و وزن یک نخود تقریباً معادل یک بیست و چهارم مثقال و پانزده صدم گرم( 15 / 0) گرم است و قیمت آن‌را ‏مى‌توانید از بازار به دست آورید. ‏

2ـ در اسلام حدّى براى مهریه به نحو لزوم معیّن نشده، ولى هر چه کمتر باشد بهتر است و مستحب است که مقدار مهریه از مهر‌السنه زیادتر نباشد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

مهرالسنه طبق مشهور پانصد درهم نقره است و قیمت دقیق آن‌را مى‌‌توانید از زرگرها سۆال کنید. و توجه داشته باشید که مهریه‌‌های بسیار بالا اعتباری ندارد؛ زیرا [معمولاً] قصد جدّی در آنها نمی‌‌باشد.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

1ـ 1250 گرم نقره.

2ـ مکروه نیست.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

مقدار مهر السنة پانصد درهم نقره است که تقریبا معادل دویست و شصت و دو و نیم مثقال نقره سکه دار است و مستحب است که مهریه از این مقدار بیشتر نباشد.

(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)

سوال: اگر کسی مهریه‌اش را ببخشد، ولی از نظر قانونی ثبت نشده باشد و بعد از مدتی برای مهریه شکایت کند حکم شرعی آن به چه صورت است؟

در صورتی که مهریه به ذمه شوهر بوده و زن آن را بخشیده است، حتی اگر از لحاظ قانونی قدرت بر مطالبه داشته باشد، از لحاظ شرعی حق مطالبه نخواهد داشت. البته برخی از فقها (آیة الله مکارم شیرازی دام ظله) معتقدند که اگر بخشش مهریه با این پیش فرض بوده که زوجیت آنان ادامه دار خواهد بود، اما بعدها مرد بخواهد همسرش را طلاق دهد، زن می‌تواند مهریه‌اش را باز پس بگیرد.

در ضمن، چنانچه مهریه (مانند قطعه‌ی زمینی) عین خارجی بوده و بدون تغییر مهمی نزد مرد موجود باشد و بین زن و شوهر نیز خویشاوندی نَسبی نباشد، حتی اگر زن آن را بخشیده باشد، مجدداً می‌تواند آن را مطالبه کند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

بعد از بخشیدن مهریه و برىء نمودن ذمه شوهر حق مطالبه آن را از شوهر ندارد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در صورتی که به ذمه شوهر بوده و آن را بخشیده است قابل بازگشت نیست، مگر اینکه بخشیدن به قصد ادامه زوجیت بوده ولی زوج بخواهد او را طلاق دهد، که در این صورت می‌تواند باز پس بگیرد. و درصورتی که مهریه عین خارجی بود تنها در صورتی که مهریه بدون تغییر مهمی موجود باشد و بین زن و شوهر خویشاوندی نسبی نباشد، عدول مانعی ندارد.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

چنانچه مهریه در ذمه‌ی مرد بوده و زن ذمه شوهرش را ابراء کرده باشد، رجوع جائز نیست و گرفتن آن حرام است.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

بخشش مهر به زوجه در حکم ابراء می‌باشد و قابل برگشت نیست و اگر بوسیله قانون بگیرد ضامن آن است.

(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام گرفته است)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع: سایت اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.