تبیان، دستیار زندگی
آیا در معاملات و قراردادهای شرعی بانک (رهن، اجاره، مضاریه و...) خواندن صیغه لازم است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواندن صیغه عقود شرعی بانک در معاملات

قرارداد-کار

سوال: آیا در معاملات و قراردادهای شرعی بانک (رهن، اجاره، مضاریه و ...) خواندن صیغه لازم است؟

امام خمینی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی (فروشنده جنس را به قصد تملک مشتری در مقابل گرفتن پول یا چیز دیگر به وی تسلیم نماید و مشتری هم مالک شدن را در برابر پرداخت پول یا چیز دیگر، قصد نماید) هم صحیح است.

با استفاده از تحریر الوسیله، 1380 هـ ش، ج 1، ص506، م 6 (بیع)- ص 561، م 3(صلح)، ص 570، م 1(اجاره)- ص591، (متن عاریه)- ص596 (متن ردیعه) ـ ص608 تا 611 ، (متن مضاربه)- م 12، ص 623، م 3 (شرکت)- ص 635 (متن مزارعه)- ص 642 (متن مساقات)- ص 652، م 3 (قرض)، ج 2، ص 3 (متن رهن)- ص 39 (متن وکالت)- ص 56 (متن هبه)

آیة الله اراکی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

المسائل الواضحه، 1373، ج 2، ص 15، م 2123 و 2124 (معاملات) و ص 25، م 2168 (شرکت) ص 34، م 2204 (اجاره) ص 43، م 2243 (مزارعه)، ص 47، م 2254 (مساقات)، ص 53، م 2371 (وکالت)

آیة الله بهجت(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از توضیح مسائل، 1384 هـ ش، ص 326 م 1669 (خرید و فروش)- ص 331 م 1680 (شرکت)- ص 338 م 1714(صلح) – 340، م 1721 (اجاره)، ص 351، م 1766 (مزارعه)- ص 355، م 1778 (مساقات)- ص 360، م 1796 (وکالت)- ص 363 ، م 1814(قرضی)- ص 365، م 1822 (رهن)- ص 368 (متن ودیعه)- ص 373، م 1861 (عاریه)

آیة الله تبریزی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از المسائل المنتخبه، 1382 ، ص 231، م 663 (بیع)- ص 243، م 715 (شرکت)- ص 246، م 733(صلح)- ص 249، م 1748 (اجاره)- ص 261، م 800 (مزارعه)- ص 263، م 1(مضاربه)- ص 265، م 816 (مساقات)- ص 269، م 833 (وکالت)- ص271، م 848 (ة ض)- ص 276، م 876 (رهن)- ص 279، م 895 (کفالت)- ص 280 م 899 (ودیعه)- ص 283، م 917(عاریه)- ص 286 (متن هبه)

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

همین که معامله بین دو طرف بر وجه شرعی واقع شود محکوم به صحت است و عدم انشای صیغه ضرری به صحت آن نمی زند و بین معامله عقدی و معاطاتی تفاوتی نیست.

اجویة الاستفتائات، 1381، ص 329، س 1470 و 1471

آیة الله خویی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از توضیح المسائل، 1432 هـ ق، ص 361 ، م 2106 (خرید و فروش)- ص 372 ، م 2150 (شرکت)- ص 377، م 2171 (صلح)- ص 380، م 2185 و 2186 (اجاره)- ص 391، م 2237 (مزارعه)- ص 395، م 2248 (مساقات)- ص 399، م 2265 (وکالت)- ص 402، م 2281 (قرض)- ص 408 م 2310 (رهن)- ص  411، م 2319 (ضامن شدن)- ص 414، م 2332(کفالت)- ص 416، م 2336 (ودیعه)

آیة الله سیستانی(دام ظلّه):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از المسائل المنتخبه، ج11، ص323، م 722(شرکت)- ص 325، م 737 (صلح)- ص 339، م 813(مضاربه)- ص 350، م 838 (وکالت)- ص 353، م 853(قرض)- ص 357، م 869 (حواله)- ص 359، م 880 (رهن)- ص 363، م 899 (کفالت)- ص 3639، م 921 (عاریه)- ص 372، م 936(هبه)

آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از توضیح المسائل، 1383، ج2، ص 92، م 2106 (خرید و فروش)- ص 107، م 2150 (شرکت)- ص 114، م 2170 (صلح)- ص 119 م 2185 (اجاره)- ص 139، م 2237(مزارعه)- ص 145، م 2248، (مساقات)- ص 151، م 2265 (وکالت)- ص 151، م 2281(قرض)- ص 166، م 2310 (رهن)- ص 169، م 2319(ضامن شدن)- ص 171، م 2332 (کفالت)- ص 177، م 2336(ودیعه) – ص 183، م 2354(عاریه)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است. (فقط در مزارعه و مساقات معاطاتی بعد از تعیین گفتگوهای قبلی)

با استفاده از هدایةالعباد، 1413هـ ق، ج1، ص 304، م 1734، و ص 306، م 1743 (خرید و فروش)- ص 359، م 2019 و 2020 (اجاره) و ج2، ص 15 (متن عاریه) و (ودیعه)- ص 37 (متن مضاربه)- م 78، ص 54، م 3 (شرکت)- ص 69 (متن مزارعه)- ص 79 (متن مساقات)- ص 94، م 3 (قرض) ص 103(متن رهن)- ص 149 (متن وکالت).

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است.

با استفاده از الاحکام الواضحه، 1422 هـ ق، ص 318، م 1317 (خرید و فروش)- ص 328 ، م 1370(شرکت)- ص 331، م 389 (صلح)- ص 333، م 1404(اجاره)- ص 341، م 1453(مزارعه)- ص 344، م 464 (مساقات)- ص 347 (متن مضاربه)- ص 349، م 1487(وکالت)- ص 351، م 1504 (قرض)- ص 356، م 1534 (رهن)- ص 359، م 559 (کفالت)- ص 360، م 1565(ودیعه)- ص 363، م 1583(عاریه)- ص 365، متن (هبه)

آیة الله گلپایگانی(ره):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است. (فقط در مزارعه و مساقات معاطاتی بعد از تعیین گفتگوهای قبلی)

با استفاده از هدایةالعباد 1417هـ ق، ج 1، ص 414، م 2020 و 2019 (اجاره)- ج 2، ص 7، م 19 (عاریه )- ص 12، م 36(ودیعه)- ص 24، م 78 (مضاربه)- ص 40، م 120 (شرکت)- ص 51، م 154(مزارعه)- ص 57، م 173 (مساقات)- ص 71، م 210 (قرض)- ص 76، م 226 (رهن) – ص 114، م 367(وکالت) – ص 132، م 30 (هبه)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

خیر، خواندن صیغه لازم نیست و معامله به صورت معاطاتی هم صحیح است. (فقط در مزارعه و مساقات معاطاتی بعد از تعیین گفتگوهای قبلی)

با استفاده از توضیح المسائل، 1381هـ ش، ص 334، م 1789 و ص 336، م 1802 (خرید و فروش)- ص 341، م 1825 (شرکت)- ص 347، م 1842 (صلح)- ص 349، م 1853 و 1852(اجاره)- ص 357، م 1887 (مزارعه)- ص 361، م 1899 (مساقات)- ص 367، م 1917 (وکالت)- ص 374 ، م 1939 (قرض)، ص 379، م 1965 (رهن)- ص 381، م 1976 (ضامن شدن)، ص 383 م 1986 (کفالت)- ص 384، م 1992 (امانت)- ص 390، م 2010 (عاریه)-

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

خواندن صیغه معتبر نیست و باقصد انشاء کافیست معامله محقّق شود.

توضیح المسائل، 1379، ص 414، م 2092 (خرید و فروش)- ص 425، م 2136(شرکت)- ص 432، م 2171(اجاره)- ص 442، م 2223 (مزارعه)، ص 445، م 2234 (مسافات)- ص 448،م 2251 (وکالت)، ص 451، م 2267 (قرض)- ص 456، م 2297(رهن)- ص 461، م 2323 (ودیعه)- ص 464، م 2341(عاریه)- ص 429، م 2157 (صلح)- ص 458، م 2306 (ضامن شدن) ص 460، م 2319 (کفالت)

آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

اگر معامله به صورت معاطاتی (بدون لفظ و با تصور تملیک دیگری) انجام شود مانند معامله عقدی معتبر است.

منهاج الصالحین، چاپ سوم، ج 3، ص 21، م 53 و 52 (شروط عقد)- ص 94، م 371 (اجاره)- ص 122، الاول (مزارعه)- ص 130، الاول (مساقات)- ش 145، الاول (مضاربه)- ص 195، م 787 (قرض)- ص 203، متن رهن، ص 209، م 848 (الضمان)- ص 213، م 877 (حواله)- ص 218، م 894 (کفالت)- ص 223، م 913(صلح)- ص 230، متن وکالت- ص 234(متن هبه)

بخش احکام اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.