تبیان، دستیار زندگی
پوشیدن لباس سیاه در عزای ائمه (علیهم السلام) از تعظیم شعائر مذهب اهل البیت (علیهم السلام) است، و مستحب است و ثواب بر آن مترتب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم نوحه خوانی و مرثیه سرایی زنان!

عزاداری

پوشیدن لباس سیاه به عنوان اظهار حزن و اندوه بر مصیبت حضرت سید الشهداء(علیه السلام) و سایر معصومین(علیهم السلام) مستحب است.


سوال: پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمه هدی- علیهم السلام- خصوصاً در محرّم چگونه است؟

آیة الله بهجت(ره): مانعی ندارد بلکه راجع است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله تبریزی(ره): پوشیدن لباس سیاه در عزای ائمه (علیهم السلام) از تعظیم شعایر مذهب اهل البیت (علیهم السلام) است، و مستحب است و ثواب بر آن مترتب است.

پوشیدن لباس سیاه به عنوان اظهار حزن و اندوه بر مصیبت حضرت سید الشهداء(علیه السلام) و سایر معصومین(علیهم السلام) مستحب است. (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 20) (استفتائات جدید، ص 453 س1993)

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه): پوشیدن لباس سیاه در عزای اهل البیت خصوصاً سید الشهدا(علیهم السلام) برای تعظیم شعائر و به عنوان اظهار تأثر مستحسن است. (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 21)

آیة الله سیستانی(دام ظلّه): هیچ گونه کراهتی ندارد بلکه مصداق تعظیم شعائر است. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه): به عنوان عزا و اظهار حزن در مصیبت اهل بیت(علیهم السلام) رجحان دارد. پوشیدن آن در عزای سیدالشهدا(سلام الله علیه) مطلوب است و چون عنوانش احترام آن بزرگوار است مخصوصاً می توان گفت در حال حاضر از شعائر مذهبی است. (جامع الاحکام، ج 2، ص 130 س 1590) (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج3، ص 21)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره): چون از مصادیق تعظیم شعائر است واجد رجحان شرعی می باشد و عملاً بزرگان چون مرحوم آیت الله بروجردی(ره) در روز عاشورا از لباس سیاه استفاده می کردند. (جامع المسائل، ج1، ص621 س 2170)

آیة الله گلپایگانی(ره): سیاه پوشی در عزای سالار شهیدان(علیه السلام) سیره مستمرّه شیعه در طول تاریخ بوده و امری مجاز و مستحسن است. (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع، ج 3، ص 19)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): با توجه به اینکه پوشیدن لباس مشکی در عزای اهل بیت(علیهم السلام) تعظیم شعائر الهی محسوب می شود اشکالی ندارد و مکروه نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه): مانعی ندارد بلکه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصیبت امام حسین (علیه السلام) و سائر ائمه معصومین(علیهم السلام) رجحان هم دارد. (هزار و یک مساله فقهی، ج2 ص 180 س 602)

سوال 2: در مراسم عزاداری شب ها و روزهای محرم در شهر ما مداحی به سبك موسیقی های غربی به همراه گروه موزیك انجام می گیرد, این امر چه حكمی دارد؟

جواب: مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء ـ علیه السّلام ـ كه افضل قربات است باید به نحو صحیح و مطابق موازین شرعی انجام گیرد و استفاده از آلات موسیقی, مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی كه از قدیم متداول بوده برگزار شود تا همگان بتوانند از بركات آن بهره مند گردند. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری, س1448 و 1449)

چند استفتاء از آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:

سوال: آیا پول دادن به مرثیه سرایانى که در لابه لاى اشعار و سخنان خود بعضى از مصایب بى مدرک یا ضعیف السّند را نقل مى کنند و یا با غنا مى خوانند جایز است و آیا نقل این گونه مطالب به عزادارى ضربه نمى زند؟

پول را در برابر کارهاى مشروع آنها بدهند و نسبت به کارهاى خلاف نهى از منکر کند.

سوال: بعضى از شبهه افکنان مى گویند: چرا باید در مراسم عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) گریه کنیم؟

پاسخ آن روشن است، گریه بیانگر عواطف و عشق به بنیانگذار این مکتب است که درس شجاعت و ایمان و ظلم ستیزى به ما آموخت مگر مى شود رابطه عمیق عاطفى باشد و قطره هاى اشک در مصائب آنها جارى نشود.

سوال: آیا تشکیل مجلس فقط به صورت مداحى و بدون استفاده از ارشادات خطبا جایز است؟

باید از این کار جداً پرهیز کرد که اهداف مقدس امام حسین(علیه السلام) را به خطر مى اندازد به علاوه مردم بسیارى از اصول و فروع و تعلیمات اسلام و ارزش هاى والاى آن را در این مجالس از خطبا فرا مى گیرند و گاه در غیر این مجالس براى آنها ممکن نیست.

یک سوال از آیة الله سبحانی دام ظله:

سوال: آیا نوحه خوانى و مرثیه سرایى زنان كه مستلزم رسیدن صداى آنها به نامحرم است، جایز است؟

هرگاه شنیدن نوحه خوانى زن، مفسده نداشته باشد، اشكالى ندارد. والله العالم

دو سوال از آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله:

سوال: راه اندازی دسته‌های عزاداری در كوچه و خیابان كه باعث ترافیك می‌شود، چه حكمی دارد؟

جواب: در حد متعارف ایام عزاداری اشكال ندارد.

سوال: بعضی عزاداری‌ها و هیئات به صورت چادر و خیمه در كوی و خیابان بر پا می‌شود و برخی از همسایگان به این كار، رضایت ندارند، و اقامه مجلس به این شكل و شركت در آن چه حكمی دارد؟

جواب: این مراسم را به نحوی برگزار كنند كه موجب زحمت عابرین و همسایگان نشود.

و یک حسن ختام:

امام صادق(علیه السلام ) فرمودند: کسی که روز عاشورا را تعطیل کند، یعنی عقب کسب و کارش نرود و به کوری چشم بنی امیه که روز عاشورا را متبرک می دانستند، اگر کسی برای معیشت روزانه اش هم فعالیتی نکند، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را بر آورد و کسی که روز عاشورا روز حزن و اندوه او باشد، در عوض فردای قیامت که برای همه روز هول و ترس است برای او روز شادی خواهد بود. (امالی شیخ صدوق ص 129)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله مکارم شیرازی دام ظله

استفتائات موجود در جزوات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم

سایت اندیشه قم

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله سبحانی (دام ظله)

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظله)

مطالب مرتبط:

احکام عزاداری امام حسین علیه السلام

10 سوال درباره احکام عزاداری

از احکام عزاداری چه می دانید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.