تبیان، دستیار زندگی
هر آنچه در عالم دنیا هست، باطنی دارد؛ زیرا دنیا تنزل یافته عوامل بالاست، هر چه در عالم دنیاست نمونه ای است از آنچه در عالم معناست. احكام و قوانین الهی هم كه در دنیا به صورت دین و دستورات عبادی ظهور كرده، اسرار و باطنی دارد. عبادت كه به عنوان هدف آفرینش ان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابی برای درک حکمت عبادات

جوادی آملی

هر آنچه در عالم دنیا هست، باطنی دارد؛ زیرا دنیا تنزل یافته عوامل بالاست، هر چه در عالم دنیاست نمونه‌ای است از آنچه در عالم معناست. احكام و قوانین الهی هم كه در دنیا به صورت دین و دستورات عبادی ظهور كرده، اسرار و باطنی دارد. عبادت كه به عنوان هدف آفرینش انسان تعیین شده است حكمتی دارد، حكمت عبادات غیر از آداب و احكام آن است. انسان با سرّ عبادت محشور می‌شود. ارواح و باطن عبادات است كه با باطن انسان در ارتباط است و حشر انسان نیز با همان خواهد بود.


حکمت عبادات

کتاب ارزشمند حکمت عبادات شامل ده بخش است که هر یک از آنها به نوع خاصی از عبادت پرداخته و اسرار و حکم آن را بیان می کند. بخش اعظم این کتاب، در ماه مبارک رمضان در حضورت مخاطبان خاصی توسط استاد ایراد شده که هر یک از جلسات آن به صورت یک درس تلقی شده است که توسط حجة الاسلام حسین رضوانی تنظیم شده است. مقدمه کتاب توسط استاد جوادی آملی نوشته شده است.

معرفی اجمالی نویسنده

آیت الله عبدالله جوادی آملی در سال 1312 هـ.ش در شهر آمل به دنیا آمد. پدر و جد ایشان از مبلغین اسلام و ارادتمندان به آستان ولایت بوده اند. آیت اله جوادی آملی پس از به پایان رساندن دوره ابتدایی در سال 1325 وارد حوزه علمیه آمل شد و تا سال 1329 در آن شهر به تحصیل علم پرداخت و پس از آن عازم حوزه علمیه مشهد شد ولی چون طلاب آنجا نسبت به علمای بزرگ مشهد تکریمی نداشتند، آنجا را ترک گفته و وارد حوزه علمیه تهران شد. ایشان با ورود به مدرسه مروی به خواندن رسائل و مکاسب اشتغال یافتند و پس از آن به فراگیری کفایة الاصول و علوم عقلی و نقلی پرداختند و پس از 5 سال عازم حوزه علمیه قم شدند و تاکنون در آنجا حضور داشتند. یکی از خدمات فرهنگی ایشان تاسیس موسسه تحقیقاتی و نشر اسراء در سال 1372 است. ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری در دوره های اول و دوم عضویت داشتند و همچنین یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده اند و هم اکنون امامت نماز جمعه شهر مقدس قم را برعهده دارند. از اساتید و دوستان ایشان می توان به آیت اله عزیراله طبرسی، میرزامهدی محی الدین الهی قشمه ای، آیت اله بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه سید محمد حسین طباطبایی و ... اشاره کرد. ایشان آثار و تالیفات بسیاری دارند از جمله: تسنیم، تفسیر قرآن کریم، تفسیر موضوعی قرآن کریم، رحیق مختوم، اسرارالصلوة، صهبای حج، ولایت فقیه و...

هر آنچه در عالم دنیا هست، باطنی دارد؛ زیرا دنیا تنزل یافته عوامل بالاست، هر چه در عالم دنیاست نمونه‌ای است از آنچه در عالم معناست. احكام و قوانین الهی هم كه در دنیا به صورت دین و دستورات عبادی ظهور كرده، اسرار و باطنی دارد. عبادت كه به عنوان هدف آفرینش انسان تعیین شده است حكمتی دارد، حكمت عبادات غیر از آداب و احكام آن است. انسان با سرّ عبادت محشور می‌شود. ارواح و باطن عبادات است كه با باطن انسان در ارتباط است و حشر انسان نیز با همان خواهد بود

در قسمتهایی از این کتاب میخوانیم:

در مورد اینکه چرا خداوند برای عبادت خود روزه را انتخاب كرد، از ابن اثیر جمله‌ای ذكر می‌شود «یكی از نكاتی كه خدای سبحان بر اساس حدیث قدسی «الصوم لی و أنا أجزی به» فرموده این است كه در هیچ ملتی از ملل شرك و بت پرستی برای بت‌ها روزه نمی‌گرفتند. اگر چه برای بت ها نماز می‌خواندند، قربانی می‌كردند و مراسم دیگر داشتند. امّا روزه تنها برای خداست و هیچ مشرك و بت‌پرستی، برای تقرب به بت روزه نگرفته چون روزه یك فرمان الهی است ولی سایر عبادات، مورد شرك قرار گرفته است و برای غیر خدا هم انجام می‌دادند. امّا خدای متعال روزه را به خود اسناد داده و شخصا جزای روزه دار را به عهده گرفته است.»

ساختاربندی کتاب:

این کتاب شامل یک مقدمه با عنوان حکمت عبادت و ثمره آن است و شامل 10 بخش به شرح زیر:

1- بخش اول: عبادات و حکمت آن

2- بخش دوم: نیت و حکمت آن

3- بخش سوم: طهارت و حکمت آن

4- بخش چهارم: نماز و حکمت آن

5- بخش پنجم: روزه و حکمت آن

6- بخش ششم: اعتکاف و حکمت آن

7- بخش هفتم: تلاوت قرآن و حکمت آن

8- بخش هشتم: دعا و حکمت آن

9- بخش نهم: تولی و تبری و حکمت آن

10- بخش دهم: ذکر و حکمت آن؛ که این بخش شامل 10 فصل است: 1. ذکر و عقل نظری و عملی 2. حیات بخشی ذکر 3. مراتب ذکر و درجات ذاکر 4. مراتب یاد خدا 5. آثار ذکر خدا 6. بهترین ذاکر و مذکور 7. مصادیق ذکر 8. راه صاحب نام شدن 9. شفا بودن ذکر خدا 10. عمومیت ذکر.

در انتهای کتاب فهرست آیات و روایات، اشعار، منابع و فهرست تفضیلی آورده شده است و این کتاب در سال 1367 به چاپ رسیده و توسط حجة الاسلام حسین شفیعی تنظیم و ویرایش گردیده و در سال 1383 توسط مرکز نشر اسراء در قم منتشر شده است.

در قسمتی دیگر از این کتاب میخوانیم:

هر آنچه در عالم دنیا هست، باطنی دارد؛ زیرا دنیا تنزل یافته عوامل بالاست، هر چه در عالم دنیاست نمونه‌ای است از آنچه در عالم معناست. احكام و قوانین الهی هم كه در دنیا به صورت دین و دستورات عبادی ظهور كرده، اسرار و باطنی دارد. عبادت كه به عنوان هدف آفرینش انسان تعیین شده است حكمتی دارد، حكمت عبادات غیر از آداب و احكام آن است. انسان با سرّ عبادت محشور می‌شود. ارواح و باطن عبادات است كه با باطن انسان در ارتباط است و حشر انسان نیز با همان خواهد بود.

 فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتابخانه طهور

سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

تفاوت روزه با سایر عبادات

فلسفه تیمم در طهارت

6برکت عظیم سجده کردن !!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.