اخذ وام پس از ماندن پول
آیة الله بهجت(ره):
اگر شرط شود یا مبنّیاً علیه باشد زیادی حکمی و در حکم ربا است والاً اشکالی ندارد و اگر کارمزدی دریافت می شود با کالائی ولو کم بها معامله به شرط وام شود بی اشکال است و چون دیون پرداخت شده است ثبت نام صحیح است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
دریافت و پس انداز مبالغ مذکور در چارچوب مقررات شرعی برای عضو شدن و ایجاد توان پرداخت وام به اعضاء و نیز دریافت مبلغی به عنوان کارمزد (در صورتی که واقعاً مزد کار باشد) بلامانع است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
الف) کارمزد همان سود و بهره است پس وام یاد شده قرض ریوی محسوب می شود.
ب) فعلاً نسبت به گذشته وظیفه ای ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
وام به نحو مذکور ریوی و حرام است. واله العالم
شخص مذکور آنچه را که به عنوان کارمزد داده برگیرندگان واقعاً حلال کند و دیگر از این قبیل وام ها نگیرد. واله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
گرفتن وام مانعی ندارد. البته صندوق تنها حق دارد به مقدار مخارج واقعی خود کارمزد بگیرد و زائد بر آن ربا و حرام است.
وظیفه ای ندارد. البته اگر برای حج ثبت نام کرده است و اقساط آنرا قبل از تشرف به حج پرداخته و سال بر آن گذشته خمس دارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
هر گاه شرط مذکور برای اعطای تسهیلات بیشتر به سایر متقاضیان وام باشد نه صاحبان صندوق اشکالی ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
چنانچه پول را به عنوان اعتبار سپرده گذاری کرده است و کارمزد هم در حدّ متعارف باشد، آن وام اشکال ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
بخش احکام اسلامی تبیان