تبیان، دستیار زندگی
الف) اگر نطفه بارور شده زن و شوهری را در رحم زن دیگری قرار دهند، آیا این عمل جایز است؟ ب) این فرزند از کدام یک (زن و شوهر یا صاحب رحم) ارث می برد؟ ج) این فرزند به کدام (زن و شوهر یا زن صاحب رحم) محرم است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرید و اجاره رحم زن دیگر

رحم

سوال: الف) اگر نطفه بارور شده زن و شوهری را در رحم زن دیگری قرار دهند، آیا این عمل جایز است؟ ب) این فرزند از کدام یک (زن و شوهر یا صاحب رحم) ارث می برد؟ ج) این فرزند به کدام (زن و شوهر یا زن صاحب رحم) محرم است؟

آیة الله بهجت(ره):

الف) حرام است.

ب و ج) ملحق به صاحب نطفه است و نسبت به صاحب رحم احتیاط مناسب، ترک نشود.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله تبریزی(ره):

الف: عمل مذکور جایز نیست، و اجرت هم باطل است.

(صراط النجاة،ج9، ص 282 س 956 و ص 280 و س 947 و ج 2، س 953)

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

اگر مستلزم هیچ خلاف شرعی مانند لمس و نظر حرامی و غیره نباشد فی حدّ نفسه اشکال ندارد. لکن پدر و مادر بچه همان صاحبان نطفه هستند بچه با آن زن دیگر و شوهرش نسبتی ندارد. واله العالم

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله فاضل لنکرانی(ه):

الف: به هیچ وجه جایز نیست.

ب: در صورت علم و عمد نسبت به صاحب رحم مساله مشکل است و احوط تصالح می باشد. (یعنی با ورثه صاحب رحم مصالحه کنیم)

ج: ولد به صاحب نطفه ملحق می شود و اگر جنین از بدو رشد در رحم زن دیگر قرار گیرد زن مادر محسوب می شود.

(جامع المسائل، ج 1، ص 567 س2118 ، قسمت ج و ص 564، س 2108 و ص 565 س 2110)

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

الف: این امر ذاتاً جایز است ولی چون غالباً مستلزم نگاه و لمس حرام است جز در موارد ضرورت جایز نیست.

ب و ج: این فرزند متعلق به صاحبان نطفه و با آن ها محرم است و از آن ها ارث می برد و در مورد جانشین به منزله فرزند رضاعی است بلکه از آن در بعضی جهات اولویت دارد چرا که تمام گوشت و استخوان او از وی روییده است بنابراین حرام است که بعداً با آن زن و فرزندان او ازدواج کند اما ارث نمی برد.

(استفتائات جدید، ج1، ص 463 و 464 س 1529 و 1530)

(استفتائات، ج 3، ص 523 س 1443)

آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):

الف: در صورتی که این عمل توسط شوهر و در رحم زن دومش انجام شود اشکال ندارد.

ب و ج: در صورتی که ثابت شود که طفل از نطفه زن و مرد اولی (زوج و زوجه) به وجود آمده ملحق به آن دو می باشد و تمام احکام محرمیت و ارث بر آن مترتب است. این طفل با مادرثانی (جانشین) محرم نیست و از او ارث نمی برد.

(هزار و یک مساله، ج 2 ص 282، س 910 و ص 285 و 286، س 924)

بخش احکام اسلامی تبیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.