تبیان، دستیار زندگی
با توجه به نص صریح قرآن مبنی بر پرهیز از اسراف و تبذیر ، لطفاً حکم هر یک از موارد ذیل را بیان فرمایید: 1) دور ریختن غذای اضافی که دست نخورده است. 2) دور ریختن باقیمانده غذای افراد به علت رعایت موارد بهداشتی 3) دور ریختن باقیمانده غذای افراد به نحوی که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم دور ریختن غذای اضافی در صورت امکان استفاده دیگر از آن

اسراف

سوال: با توجه به نص صریح قرآن مبنی بر پرهیز از اسراف و تبذیر، لطفاً حکم هر یک از موارد ذیل را بیان فرمایید:

1) دور ریختن غذای اضافی که دست نخورده است. 2) دور ریختن باقیمانده غذای افراد به علت رعایت موارد بهداشتی 3) دور ریختن باقیمانده غذای افراد به نحوی که استفاده آن در موارد دیگر امکان پذیر باشد (غذای طیور و حیوانات) 4) دور ریختن کلیه وسایل و مواد زایدی که استفاده مجدد آن ها در مورد دیگر امکان پذیر باشد؛ مانند کاغذهای پشت سفید و مواد پلاستیکی.

آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

ج1- دور ریختن غذا در هر زمان اسراف است.

ج2- اگر فقط به خاطر این است که کسی غذا را خورده و قدری از آن باقی مانده دور ریختن آن اسراف و حرام است و در روایت است که سور مومن موجب شفاء است و متاسفانه در این زمان آن را موجب مرض و بر خلاف بهداشت می دانند و اگر وجه بهداشتی صحیح داشته باشد جایز و بلکه در بعضی موارد واجب است. والله العالم.

ج3- حکم دو سوال قبلی را دارد.

ج4- حکم مسائل سابقه را دارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت الله فاضل لنکرانی(ره):

ج 1- اگر قابل استفاده برای دیگران باشد جایز نیست.

ج 2و3- بهتر است برای حیوانات خانگی از آن استفاده شود.

ج 4- بهتر است به نحوی مجدداً از آن ها بهره برداری شود و بازیافت آن ها در این موارد مطلوب است.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

ج1 تا 4: دور ریختن غذاهای دست نخورده جایز نیست و غذاهای دست خورده را باید به مصرف حیوانات پرندگان و امثال آن ها رساند و از کاغذهای باطله قابل استفاده و امثال آن نیز باید استفاده کرد و دور ریختن آن ها شرعا اشکال دارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت الله نوری همدانی(دام ظلّه):

جواب2،1 اگر قابل استفاده باشند جایز نیست.

جواب 3- جایز نیست

جواب4- جایز نیست

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیت الله موسوی اردبیلی(دام ظلّه):

به طور کلی چنانچه کاری با توجه به خصوصیات مورد، در عرف محل اسراف محسوب شود، جایز نیست.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

بخش احکام اسلامی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.